Проаналізувавши статистику за два роки, стало очевидним, що весняний час з явною тенденцією є найбільш проблемним по кількості ремонтних робіт, пов'язаних з виходом з ладу обладнання. Причини всього цього - грозові активності на території України.
Трохи статистики по ремонтним роботам.
Причому вихід з ладу абонентського обладнання не досягає таких сезонних піків, але тим не менше також присутня. Як би там не було, у свій час ми вибрали в цілому досить вдалу архітектуру побудови мережі та обладнання, яка по максимуму дозволяє захищатися від електромагнітних і електростатичних наведень. І це все незважаючи на те, що з заземленням в більшості наших Київських домогосподарств завжди була проблема. Якщо брати Київ, то ситуація буде набагато гіршою.
Проте не все так погано. Наприклад, логіка світчфабрики наших комутаторів доступу діє таким чином, що при виникненні електромагнітних і електростатичних наведень виходить з ладу тільки той порт, до якого під'єднано кабель, який отримав основний удар. В гіршому випадку - вихід з ладу цілого блоку світчфабрики, в який входить 8 портів з 28 або 52, в залежності від типу комутатора. У більшості інших брендів обладнання аналогічна за типом ситуація спричинить за собою повний вихід з ладу обладнання. Це все звичайно добре, але період гроз, як не крути, додає проблем.
Коротко про грози.
При активній грозі хмари сильно електризуються відносно одна одної і відносно землі. Для наочності можна уявити хмари й землю у вигляді обкладок гігантського конденсатора, що постійно заряжається. І коли між цими «обкладками» різниця потенціалів досягає критичного значення (мільйони, мільярди вольт), тоді і відбувається розряд блискавки. Основною причиною виходу з ладу обладнання є не пряме попадання блискавки, а так звана наведена напруга. Виникає вона в проводах і буде тим більшою, чим сильніший розряд блискавки і більша довжина самого дроту. Так що просто блискавка, що поруч вдарила, може запросто наробити купу проблем.
У період грозової активності на локальні електричні мережі справляють свій вплив на електростатичні поля, поля незавершених хмарних розрядів, електромагнітні наведення, пов'язані зі струмом каналу блискавки та її відгалужень, струми, що розтікаються в землі через систему заземлень і потрапляють в ланцюг локальних мереж. Небезпечні для електронних пристроїв напруги при розрядах блискавок наводяться у всіх лініях комп'ютерних мереж. Від впливів блискавки не завжди рятується навіть обладнання, підключене до ліній, прокладених у підземних комунікаціях.
Основними видами впливів грозових імпульсів на мережеве обладнання локальних мереж є:
- електростатичне - пов'язане з впливом електростатичних полів предгрозового періоду і незавершеного хмарного грозового розряду;
- електромагнітне - пов'язане з індукційним впливом каналу блискавки на мережеві кабелі при відстанях, порівняними з довжиною каналу;
- гальванічне - пов'язане з розтіканням в землі струмів блискавки і частковим їх відгалуженням в ланцюзі локальних мереж через систему заземлення;
- струм блискавки - пов'язане з прямим попаданням блискавки в кабель.
Вплив блискавки чинить вплив на працездатність нашого мережевого обладнання. Результат проявляється в трьох варіантах:
- все працює;
- щось стало гірше працювати (впала швидкість, губляться пакети);
- не працює.
Наші рекомендації.
Ми рекомендуємо абонентам дотримуватися заходів безпеки в періоди підвищеної грозової активності:
- при явній загрозі грози, а тим більше під час грози, рекомендуємо відключити Інтернет-кабель з комп'ютере або роутера. Це лише рекомендації, які у перспективі можуть допомогти уникнути проблем з виходом з ладу мережевої карти або комп'ютерного пристрою в цілому.
- також по можливості рекомендується відключати електронну техніку від мережі живлення 220 вольт. Особливо це стосується системних блоків, моніторів і інших високотехнологічних периферійних пристроїв, у яких після автоматичного вимкнення при завершенні роботи блок живлення залишається в черговому режимі під напругою мережі 220V. При блискавках і в цій мережі виникають перенапруження в декілька кіловольт. Не виключено, що багатьом вже і так доводилося стикатися з такими проблемами.
Що робити, якщо вже трапилася біда?
Якщо після грози ви виявите, що у вас не працює мережеве підключення (наприклад, стан підключення по локальній мережі буде відображати - "мережевий кабель не підключений" або "підключення обмежене/відсутнє"), або, наприклад, не горить індикатор мережі Інтернет на роутері, тоді необхідно звернутися до представників нашої компанії для проведення діагностики підключення і констатування проблеми, якщо вона буде мати місце.